11|12|2017 - Redakce ObjevBdy.cz
* Ani jedna ze stran (sport i hospodářství) by se neměly vylučovat a vzájemně se popírat, ale hledat nejlépe společnou symbiózu. * Vyzpovídali jsme Ing. Václava Pernegra z Vojenských lesů a statků ČR, s.p. a jeho věty vám nyní přinášíme.. * Článek jsme rozdělili na dvě části, rádi bychom vše přednesli v neupravené a nezkrácené podobě..
Pane inženýre, je tu zima se vším všudy: péče o les, jako je těžba dřeva, ale i běžkování.. Co myslíte, lze nalézt společnou řeč?
V zimě vidíme návštěvnost podle sněhových podmínek; je-li dostatek sněhu, jezdí běžkaři, a to i ve velmi hojném počtu. Ti se většinou drží vyjetých stop. Do Brd se chodilo na běžky i hluboko ve starém režimu; běžkaři nikomu nevadili, takže ani nebyli nijak perzekuováni. Ovšem letos v lednu, kdy byly celkem dobré podmínky pro běžkování, jsme se stali terčem tvrdé kritiky za to, že protahujeme a sypeme cesty.
Konkrétně se jednalo o silničku od hájovny Slanina k Pilskému rybníku. Je třeba si uvědomit, že i na hájovně bydlí lesník, který se potřebuje dostat za svými služebními povinnostmi a též do vesnice. Navíc jsme na této trase těžili a odváželi dříví a pochopitelně náklad o hmotnosti cca 30 tun nemůže jet po neposypané cestě. Přitom stačilo tuto cestu obejít a nad Pilským rybníkem směrem na Tok už nebylo ani protaženo, čili podmínky pro běžkování výborné.
Silnice Láz / Nepomuk, únor 2016, Foto: Redakce ObjevBrdy.cz
Nejvíc mně však zarazilo, že osoby, kterým se naše činnost nelíbila, si stěžovaly na vyšších instancích a udělaly z věci obrovskou aféru. Přitom stačilo kontaktovat nás na lesní správě a věc vzájemně vyřešit k oboustranné spokojenosti. Pokud je sněhu málo, chodí i pěší turisté, ale ne v takovém počtu jako v létě.
Nicméně v létě je největší návštěvnost lesa, pokud rostou houby. To se tady objeví spousta cizích lidí. Mám dojem, že po houbařích je také v lese největší nepořádek. Běžní turisté jsou vesměs slušní lidé, kteří třeba po ostatních i uklízejí. Když je dobrá úroda borůvek a brusinek, z okolních obcí chodí místní vesměs pěšky až na bývalé cílové plochy, to už je taková tradice..
Proč myslíte, že je podle vás takový zájem o Brdy?
Tak podle mě mnohonásobně víc lidí dřív bydlelo na vsi a pracovalo manuálně na svých hospodářstvích nebo v lese; mnoho bylo ve zdejším kraji tzv. kovorolníků, kteří pracovali v průmyslu a přitom měli ještě doma navíc hospodářství.
Zkrátka obecně měli lidé víc pohybu při práci, takže neměli potřebu (a ani čas) ještě někam chodit. Pohyb venku nyní lidem chybí, proto dnes existuje turistika a další rekreační sporty. Toto je však spíš otázka na nějakého sociologa. Avšak v období úrody lesních plodů (léto) ovšem lidi přivádí do brdských lesů možnost jejich sběru, v zimě pak zejména zimní sporty.
Nad brdským Nepomukem (Planýrka a "Pod vedením").. Foto: Redakce ObjevBrdy.cz
Dalo by se definovat, jaké případné problémy VLS vznikají?
Nám vcelku žádné problémy nevznikají. Lesní personál v Brdech byl ovšem zvyklý, že do lesa nikdo nesmí a že tam taky nikdo nebyl – to je specialita vojenských újezdů a ta v Brdech již padla.
Takže si na lidi zvykáme. Jediné, co mně napadá, je parkování aut při houbařské sezóně. Mnozí řidiči si neuvědomují, že z lesní cesty může potřebovat vyjet služební vozidlo nebo kamion s dřívím, a klidně zaparkují tak, že se to nedá. To je pak problém.
Avšak jako pozitivum po zrušení újezdu vidím to, že ubylo motorových vozidel, která měla povolenku k vjezdu. Újezdní úřad ve větší míře vydával povolení k vjezdu na území vojenského újezdu, buď na průjezd nebo na sběr lesních plodin. Problém byl v tom, že držitelé povolení k vjezdu se domnívali, že můžou jezdit všude, i po lesních cestách…
Díky současnému přístupu VLS, SCHKO i PČR podstatně ubylo motorových vozidel!
Povolení k vjezdu je vydáváno skutečně jen pracovníkům VLS a ostatním jen v nezbytně nutné míře. Tady bych ještě sdělil takovou drobnost – sídlo Vojenských lesů je v Praze, takže veškerá vozidla v majetku VLS mají pražskou SPZ začínající na A. To by měli mít návštěvníci na paměti, když se s námi potkají na lesní cestě a nadávají (v duchu nebo nahlas), co sem mají co jezdit nějací Pražáci.
Část personálu a lesních dělníků používá k výkonu své práce vlastní vozidla, ale ta mají též označena logem VLS či zelenou kartičkou opravňující k vjezdu a stání na lesních cestách.
Léto nebo zima? Mohou vzniknout i nějaké škody?
O škodách se dá mluvit např. v letním období, když každoročně několikrát přivoláváme hasiče ke špatně uhašeným ohništím. Naštěstí se většinou podaří toto místo objevit, než se rozhoří skutečný požár; ovšem i tak je to vždy velmi nepříjemná a závažná situace.
Může se snadno stát, že doutnající ohniště nezjistíme včas, oheň se rozhoří a např. loni na jaře nám takto shořelo půl hektaru nadějných mlazin.. Bohužel, to nás velice trápí!
Otázky pokládal: Petr Piskač, MBA (Redakce ObjevBrdy.cz)
Odpovídal: Ing. Václav Pernegr, vedoucí Lesní správy Obecnice
Muži: 0% | Ženy: 0% | Rodiče: 0% | Chodec: 0% | Běžec: 0% | Cyklista: 0% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%
12|12|2024 Jan: Po nalezení této trasy vhodné pro kočárky jsme se s rodinou a malým miminkem nadšeně vydali po lesní..
12|12|2024 Radomil Šukač: Nejhoršī