Inzerce

TRASA O5: Z Orlova přes Obecnické sedlo na Káňskou cestu a přes Pilskou nádrž zpět (okruh)

Nejen samotné brdské vrcholy, ale také vyznačené lesní cesty doslova lákají k hezkému výletu.
Všechny cesty v Brdech by se daly rozdělit na dvě skupiny: v té první budou tzv. páteřní, na kterých bude vždy větší provoz a nával. To znamená také větší publicitu.
Do té druhé skupiny však řadím cesty klidnější, které často zůstaly veřejnosti utajeny, případně se o nich nikdy moc nepsalo.

Podobný osud má lesní cesta Káňská, kterou svírají mnohem známější lesní cesty Čihadelská (na Tok) a Buršovská (ke Kloboučku). Je to jedna z mála cest, na které uvidíte i mladé brdské borovičky, kterých je v Brdech společně s jedlí zatím velmi pokrovnu, neboť stále převažuje drtivá monukultura smrku. Také zde již v minulosti došlo k lesní probírce, proto Káňská cesta působí doslova jako balzám. Tichá, klidná, přitom přitažlivá až krásná.

Oblíbili si jí jak běžkaři tak zejména pěší turisté, protože kopíruje trasu, dlouhou necelých 12 km, to jest délkově ideální pro většinu brdských návštěvníků. A co právě na Káňské lesní cestě výjimečnějšího uzříte? Až 1,5 m vysoká lesní mraveniště, krásné lesní mýtiny s mladou výsadbou jehličanů, lesní školky, které ocení zejména děti a také ze dvou míst krásný pohled na masiv brdského Kloboučku (703 m).

Z Orlovského parkoviště (točna, BUS) nejdříve stoupáme k vrcholu Třemošné.
Pod Třemošnou uhneme vlevo a pokračujeme přes turistické rozcestí nad Slaninou, okolo obou vrcholů Ohrádek až do Obecnického sedla (konec Třemošenské lesní cesty).
Zde začíná Buršovská lesní cesta. Po ní pozvolna vzhůru až k rozcestí naší vyhlížené Káňské cesty. Zde doleva a již Káňskou lesní cestou, krásným brdským lesem až ke křižovatce u Čtvrté. Jen pro zajímavost uvedeme, že Káňská lesní cesta probíhá po výškové kotě cca 800 m.n.m. (!)

Pokud máte dost času, pokračujte vzhůru (Čihadelská lesní cesta) přes Šraňk, Carvánku až na vrchol Toku (+ 2,5 km, nejvyšší bod Brd). Chcete-li pokračovat po naší původní trase, pokračujte doleva dolů (spodní část Čihadelské cesty, cestou výhledy na brdské vrcholy Brdce, Plešec a nejbližší Zavírku) až na křižovatku. Zde opět doleva a dolů okolo Pilské studánky až k rozcestí Pod Obecnickým sedlem, a dále dolů k hrázi Pilské nádrže. Odtud již po rovině okolo Hájenky u Slaniny zpět do Orlova.

Poznáte tu skutečné brdské ticho a nově vysazený les.. Díky holinám sem zasvítí i slunce, je to tu rázem mnohem veselejší.. Tradiční brdský mech: i v něm pulsuje život.. 1,5 metrové mraveniště. Mravenečci se stahují co nejhlouběji a spí. Mají zkrátka rádi teplo..

Foto: Redakce ObjevBrdy.cz

Zajímavé výhledy:

* z Káňské cesty najdete krásný výhled severovýchodním směrem na vrchol Kloboučku, 703 m (2,5 km vzdušnou čarou)

* z Čihadelské cesty (ve směru sestupu) krásný výhled jihozápadním a jižním směrem na vrchol Brdců, 839 m (2,5 km vzdušnou čarou), dále Plešec, 786 m (4,5 km vzdušnou čarou) a vrchol Zavírka, 720 m (2,0 km vzdušnou čarou).

Historie:

* Jen 800 m vzdálenosti dělí Káňskou lesní cestu od okraje bývalé cílové dopadové plochy, která se nachází v severojižní ose nejvyššího vrcholu Toku. Byla zřízena v roce 1931, a až do 31. prosince 2015 byl tento prostor ryze vojenský, do něhož byl vstup přísně zakázán.

Přes vlastní vrchol Toku vede široký protipožární příkop, jehož úkolem bylo zabránit rozšíření častých požárů, vzniklých v důsledku ostřelování nejrůznější municí. Vrchol Toku se nyní nachází na katastrálním území Obecnice, vrchol je od 1. ledna 2016 součástí právě obce Obecnice.

Okolí:

* Po odlesnění vrcholové plošiny Toku (cílová plocha původní dělostřelecké střelnice) se postupně na tomto území vyvinula zajímavá rostlinná i živočišná společenstva.
Právě zdejší flóra je velmi zajímavá a také geomorfologické útvary a jevy, které předtím byly kryty lesem. Vrcholová plošina je pokryta mnohde nezapojeným smrkovým lesem a zejména vřesovišti s borůvkou a brusinkou.

Nalezneme tu například rosnatku, vzácnou masožravou rostlinu, vytvářejí se zde rašelinná oka a nalezneme zde památky z doby ledové – kamenné polygony a mrazové trhliny – jevy, které se v České republice vyskytují pouze v Krkonoších a Jeseníkách.

Z vrcholového plató nejvyšší brdské hory Toku se nabízejí fantastické rozhledy, za dobré viditelnosti až k pohraničním horám, a také na část Novohradských hor a Šumavy.

Parametry trasy

Číslo trasy O5
Určeno pro: chodce, běžce, cyklisty, běžkaře
Délka trasy: 11,5 km okruh
Startovací a cílový bod trasy: Orlov, parkoviště (točna autobusu, turistické rozcestí)
Orientační čas: chodec 205 min., běžec 110 min., cyklista 60 min., běžkař 160 min.
Značení trasy: po Modré značce, místním značením, neznačenou cestou
Lesní cesta: Třemošenská, Obecnická, Buršovská, Káňská, čihadelská, Slaminská
Povrch: 70% asfalt, 30% lesní cesta
Obtížnost: C - obtížné  (O obtížnostech)
Vhodné pro děti: Ano

Fotogalerie

Zobrazit další foto..

Občerstvení

NÁŠ TIP:   Restaurace Pivovar Podlesí 2,6 km z místa: Orlov, parkoviště (točna autobusu, turistické rozcestí)
Hospůdka U Dubu (Láz) 2,8 km z místa: Pila (turistické rozcestí)
Hospoda Na Hřišti (Bohutín) 2,9 km z místa: Orlov, parkoviště (točna autobusu, turistické rozcestí)

Trasa

Místo Vzdálenost Značení trasy Výška
Orlov, parkoviště (točna autobusu, turistické rozcestí) 0,0 km bez značení 650 m
Pod Třemošnou (turistické rozcestí) 0,7 km místním značením 725 m
Pod Obecnickým sedlem, křižovatka 0,7 km po Modré značce 705 m
Pila (turistické rozcestí) 0,6 km po Modré značce 663 m
Hájenka U Slaniny 1,5 km neznačenou cestou 651 m
Orlov, parkoviště (točna autobusu, turistické rozcestí) 1,5 km neznačenou cestou 650 m

Orientační výškový profil trasy

Mapa

Export trasy

Hodnocení uživatelů

Průměrné hodnocení: 80%

Muži: 0% | Ženy: 80% | Rodiče: 80% | Chodec: 80% | Běžec: 0% | Cyklista: 0% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%

Byli jste na tomto místě? Podělte se s ostatními o své zkušenosti:

Jana | | Žena | Chodec | Vhodné pro děti

Hezká trasa, lesem, ve stínu, cesty, asfaltky. Popisované výhledy jsou z většiny zarostlé stromy, třeba z Toku není vidět nic.

Vyhledávač tras
Počasí v brdech
Nejnovější hodnocení
V Brdech naplno začíná houbařská sezóna, pozor na pokuty za nelegální vjezd! - 100%

19|3|2024 Karel Urban: Dopravu v Brdech lze rozdělit na období, kdy rostou houby a kdy nerostou houby. První případ pohoda,..

přečíst >>

Aktuální počasí houbám v Brdech zatím stále bohužel nepřeje.. - 40%

19|3|2024 Mgr. Ing. Karel Hron: K vjezdu do CHKO bych si jen stručně dovolil jednu připomínku. Vojáci ve své době dávali časově omezenou..

Challenge 2021 pro vás: zdolej svůj brdský Everest (8.848 m)! - 98%

19|3|2024 Martina Koubová: dobrý den dneska jsem vybrala tento článek

přečíst >>

Poutní místo Svatá hora v Příbrami - 90%

19|3|2024 Martina Koubová : Dobrý den paní Koubová dneska jsem byla na místě Příbram