Inzerce

PM11- Koridorem příbramské Vojny (8,5 km)

Na tento výlet vás nelákáme za slunečného počasí, ale naopak, nejlépe za deště.. Proč? Přišli byste o tu zvláštní, ponurou atmosféru v okolí Vojny, která plně dokresluje onu bolavou dobu 50-tých let.. Deštivá cesta Koridorem okolo lágru Vojna vám to vše připomene.

Ideálním výchozím bodem pro náš dnešní výlet je jihozápadní okraj Příbrami, lokalita Pod Červenou.

Téměř na konci Zdabořské ulice (ve směru na Březnici) je před řadou rodinných domů napravo nevýrazná křižovatka ve tvaru písmene T.
Zde je možné bezpečně a citlivě zaparkovat (až 5 vozů) a právě zde začíná náš dnešní výlet.

Překročíme hlavní silnici a po  značené, turistické cestě stoupáme nejprve podél okraje lesa, později lesem vzhůru směrem k Červené (631 m). V samotném závěru vystoupáme na vrchol, k rozcestí Nad Žežicemi. Zde odbočíme doprava a dále p značené, turistické cestě pokračujeme okolo osady Vojna (a také vrcholu Vojna, 667 m) až k turistickému rozcestí pod Vojnou.

Zde uhneme doleva a opět po  značené, turistické cestě pokračujeme již pouhých 850 m k nechvalně proslulému lágru Vojna, který vystavěli němečtí zajatci na konci II. světové války.

Zde, u lágru, začíná zmíněný "Koridor Vojny".
Od východu z lágru pokračujeme vlevo, stále po  značené, turistické cestě, vedoucí podél východního okraje památníku. Nejprve pozvolna, později již mnohem prudčeji stoupáme téměř k vrcholu s názvem "Mýto" (599 m). Odtud již pozvolna klesáme dolů k šachtě č. 4 - Lešetice, bývalých Uranových dolů.

Kdo je obvzvláště pozorný, najde v místě "Koridoru" uřezané patky původních dřevěných sloupů, který vymezoval zmíněný drátěný koridor. Projdeme okolo odvalu šachty č. 4 až na jeho samý, východní okraj. Před námi leží obec Lešetice a v dáli viditelný, železniční přejezd se silničkou.

Avšak nevydáme se dolů do Lešetic, ale neznačenou pěšinou doleva, po hraně odvalu až k okraji pole, téměř k železničnímu viaduktu na trati Příbram - Březnice. Na okraji haldy je umístěn výrazný dřevěný sloupek a na něm oranžové reflexní odrazky. Od sloupku se vydáme dolů, neznačenou pěšinkou k níže protékajícímu potůčku Vojna. V nejnižším místě okraje pole je totiž položený dřevěný trámec, po kterém se dostaneme na kamenitou cestu, spojující Lešetice s Žežicemi.

Odtud pokračujeme vzhůru 1 km do Žežic, do centra obce.
Od "Chudáčka" poté dále mmnohem prudčeji vzhůru do kopce, a ulicí "Ke hřišti" se vydáme směrem na příbramské Beránky. Později však uhneme vlevo, po  a po  značené, turistické cestě zpět k rozcestí Nad Žežicemi. Zde již pozvolným klesáním pokračujeme zpět, stejnou cestou k výchozímu bodu Pod Červenou (parkoviště).

Až budete nad zahrádkářskou kolonií, podívejte se před sebe na Brdské hory.
Otevře se vám hezký vyhlídkový bod: Třemošná hora (779 m), pás Ohrádek a velmi fotogenický vrchol Brdců (839 m). Pouze v ranním, blyštivém slunci, lze zahlédnout kopuli meteoradaru na brdské Praze (862 m)..

Tak hezký, nejlépe deštivý, až mrazivě emotivní výlet "Koridorem" Vojny..

Víte že..

Uvnitř "koridoru", těsně před vstupem do zóny šachty č. 4, Lešetice stále stojí informační tabule:

"V těchto místech stával tzv. Koridor, kterým vězni (v mnoha případech političtí)
procházeli z tábora Vojna na šachtu č. 4 Lešetice.
Koridor byl z obou stran oplocen vysokým plotem s ostnatými dráty."

Ještě dnes lze na místě nalézt pozůstatky dřevěných kůlů plotu.
Ve filmu "Zdivočelá země" (ČSFD.cz 71%) s hercem Martinem Dejdarem je tento Koridor a lágr Vojna vidět detailněji, kterak střeženi ozbrojeným doprovodem prochází právě zmíněným Koridorem.

S hloubením (a přesunem) politických vězňů na šachtu č. 4 z lágru Vojna se začalo ihned po r. 1950, kdy provoz "č. 4 - Lešetice" začal fungovat. Do té doby političtí vězni pracovali v uranovém dole Vojna I., II. a III., velmi blízko svého tábora.

Odval vytěžené hlušiny (většinou již jen kamenivo až z kilometrových hloubek a pozůstatky prvků uranu) se stále nachází na severním okraji lágru Vojna.
Vstup je sem nástupníkem bývalých Uranových dolů Příbram - firmou DIAMO s.p. zakázán.

Poznámka redakce: znáte k této trase důležitou informaci, historickou legendu nebo máte nějakou dobovou fotografii,
o kterou se chcete s ostatními čtenáři podělit? Velmi rádi ji (foto, krátký text) na náš portál umístíme, včetně autorství.
Napište nám!

Důležité upozornění:

Pozor! Veškeré odvaly hlušiny (haldy) a důlní díla (šachty) jsou ve vlastnictví nástupníka bývalých Uranových dolů Příbram - nyní firmy DIAMO, státní podnik, odštěpný závod Správa uranových ložisek - a jsou i nyní veřejnosti nepřístupná. Vstup je do těchto míst stále zakázán.

Parametry trasy

Číslo trasy PM11
Určeno pro: chodce, běžce, cyklisty
Délka trasy: 8,5 km okruh ANO
Startovací a cílový bod trasy: Pod Červenou, Příbram
Orientační čas: chodec 150 min., běžec 70 min., cyklista 45 min.
Značení trasy: po Modré značce, po Žluté značce, neznačenou cestou
Povrch: lesní cesta (60%), šotolina 40%
Obtížnost: B - mírně obtížné  (O obtížnostech)
Vhodné pro děti: Ano

Fotogalerie

Zobrazit další foto..

Občerstvení

NÁŠ TIP:   Restaurace na Vršíčku, Březové Hory 2,9 km z místa: Pod Červenou, Příbram
Pizzeria & Ristorante Atollo (Příbram) 2,9 km z místa: Pod Červenou, Příbram

Šachta č. 4, Lešetice - Uranové doly Příbram 0,5 km po Žluté značce 562 m
Lávka u viaduktu 0,4 km neznačenou cestou 540 m
Žežice (obec) 1,1 km neznačenou cestou 600 m
Nad Žežicemi, turistické rozcestí 0,8 km po Modré značce, po Žluté značce, neznačenou cestou 592 m
Pod Červenou, Příbram 1,0 km po Žluté značce 574 m

Orientační výškový profil trasy

Mapa

Export trasy

Hodnocení uživatelů

Průměrné hodnocení: 100%

Muži: 100% | Ženy: 0% | Rodiče: 0% | Chodec: 0% | Běžec: 0% | Cyklista: 0% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%

Byli jste na tomto místě? Podělte se s ostatními o své zkušenosti:

Karel Urban | | Muž

Poznámka k odstavci víte že....: Svého času jsme s Vencou Chválem, ředitelem příbramské knihovny a s kamarádem Karlosem připravili a prosadili myšlenku, označit cestu kolem příbramských hald až k lágru Vojna. Výsledkem bylo osazení několika velkých plechových cedulí mezi dvěma sloupky s informacemi o místě, které zajistily TS Příbram. První je kousek pod drážním domkem u odvalu šachty 15, druhá u bývalého "autobusáku" nad Lešeticemi a další právě na začátku koridoru (směrem od Příbrami) u odvalu šachty č. 4, kudy chodili muklové z Vojny na Lešetickou šachtu.

Vyhledávač tras
Počasí v brdech
Nejnovější hodnocení
V Brdech naplno začíná houbařská sezóna, pozor na pokuty za nelegální vjezd! - 100%

20|4|2024 Karel Urban: Dopravu v Brdech lze rozdělit na období, kdy rostou houby a kdy nerostou houby. První případ pohoda,..

přečíst >>

Aktuální počasí houbám v Brdech zatím stále bohužel nepřeje.. - 40%

20|4|2024 Mgr. Ing. Karel Hron: K vjezdu do CHKO bych si jen stručně dovolil jednu připomínku. Vojáci ve své době dávali časově omezenou..

Challenge 2021 pro vás: zdolej svůj brdský Everest (8.848 m)! - 98%

20|4|2024 Martina Koubová: dobrý den dneska jsem vybrala tento článek

přečíst >>

Poutní místo Svatá hora v Příbrami - 90%

20|4|2024 Martina Koubová : Dobrý den paní Koubová dneska jsem byla na místě Příbram