14|6|2017 - Redakce ObjevBrdy.cz
D, A, B, C, E.. Písmena, která na první pohled vypadají zpřeházeně a chaoticky..
Avšak každé z nich v Brdech vyjadřuje určitý stupeň obtíží, které návštěvníci Brd musí při svých výletech překonat či zdolat. Aby si každý mohl udělat obrázek o tom, která z tras je či není konkrétně pro něj vhodná, pomůže naše základní tabulka slovního popisu hodnocení obtíží.
Abychom řekli to nejdůležitější: hodnocení bylo, je a bude vždy jakýmsi subjektivním dojmem každého z nás. To, co některým přijde "těžké", jiní považují za snadné a obráceně.
Každá trasa také nemusí nutně obsahovat všechny vypsané potíže, může to být třeba pouze souběh dvou či tří obtíží, anebo také pouze jedné a to zejména délky trasy (v našich Brdech docela časté).
Velmi však oceníme, pokud budete mít jiný názor v hodnocení té či oné trasy, napište nám jej!
Rádi provedeme korekci, pokud takových podnětů bude více a budou se vzácně shodovat. Ani my nejme neomylní. Každopádně platí, že všechny trasy jsme prošli nebo projeli, tedy byli jsme tam a snažili se vyváženě hodnotit!
Aby nezůstalo pouze u textového popisu, který nemusí být pro každého ihned jasný a pochopitelný, přiložili jsme vždy k dané obtížnosti několik fotografií (přímo z Brd, jak jinak!), které podle našeho názoru stručně vystihují obtíže a nástrahy, které je třeba v Brdech při vašich výletech překonávat..
Jednotlivé trasy jsou hodnoceny zejména z úhlu pohledu cyklisty a chodce, tj. dvou nejpočetnějších skupin, na které v Brdech narazíte. Také bychom rádi zmínili, že trasy nad 30 km zvládnout v Brdech pěším způsobem za jeden den je velmi, velmi náročné, vzhledem k převýšení a náročnosti horského terénu.
Jde o kratší trasy, přibližně do cca 5 km, téměř výhradně po rovině, případně pouze s velmi mírným převýšením. Nevyžadují jakoukoliv orientaci, cesta vás jakoby sama vede.
Navíc je to téměř vždy cesta dostatečně široká, s dokonalým pozitivním povrchem (nejčastěji hladký asfalt, jemná šotolina). Na cestě nenajdete žádné překážky, tj. žádné kořeny, vyčnívající kameny, výrazně strmé svahy, atp.
Trasu zvládnou i netrénovaní jedinci a malé děti.
Jak taková trasa obtížnosti A vypadá? Podívejte se sami:
Jde ještě o relativně kratší trasy do cca 10 km, oproti jednoduchým cestám (obtížnost A) však s větším převýšením, vyžadující základní směrovou orientaci.
Mohou to být i užší cesty (pěšiny), stále však s převažujícím pozitivním povrchem (nejčastěji jemná šotolina, lesní cesta). Po cestě však již můžete narazit na mírné překážky, jako např. vyčnívající kameny, kořeny, strmější svahy (nutný smysl pro stabilitu).
Trasu ještě zvládnou i netrénovaní jedinci a děti.
Jak taková trasa obtížnosti B vypadá? Podívejte se sami:
Obtížné trasy jsou již mnohem delší, do cca 25 km, s již znatelným převýšením oproti výchozímu bodu. Vyžadující směrovou orientaci, časté střídání povrchů i šířek cesty s pozitivním i negativním povrchem (asfalt, jemná i hrubá šotolina, uježděné bláto, kamenitý povrch), po cestě nutno překonat případné drobné překážky (blátivá místa, laguny vody, velmi strmé svahy, atp.)
Cesty již vyžadují vyšší fyzickou zdatnost a odolnost..
Pro děti pouze s pečlivým uvážením jejich schopností a dovedností (!)
Jak taková trasa obtížnosti C vypadá? Podívejte se sami:
Velmi obtížná trasa o minimální délce 35 km, s vysokým převýšením (běžně vrcholy nad 800 m). Vyžadující nadstandardní orientaci v terénu. Časté střídání povrchů i šířek cesty s pozitivním i negativním povrchem (hrubá šotolina, kamenitá cesta, neznačená lesní cesta), po cestě nutno překonávat viditelné překážky (brody, strmé svahy, neznačená místa). Místy nutno kolo také přenést ručně! Cesty již vyžadují vysokou fyzickou průpravu a skvělou kondici.
Pro děti velmi, velmi náročné, na jejich hranici fyzických i psychických sil..
Jak taková trasa obtížnosti D vypadá? Podívejte se sami:
Délka trasy min. 50 km, s vysokým převýšením (běžně vrcholy nad 850 m, časté sjezdy do údolí). Vyžadující perfektní orientaci v terénu. Cesty s negativním povrchem (hrubá šotolina, kamenitá cesta, neznačená lesní cesta), po cestě nutno překonávat překážky (prudké svahy, hrozící pády, bloudění, místa daleko od civilizace a pomoci)
Cesty vyhrazené pro zkušené sportovce, mající zkušenosti s etrémním zatížením.
Jak taková trasa obtížnosti E vypadá? Podívejte se sami:
Snad na závěr bychom připomněli děti.
Nevydrží tolik, co dospělí, také musí pravidelně doplňovat jak tekutiny, tak energii. Nezapomeňte, že v nitru Brd nenajdete až na výjimky restaurace, případně možnosti jiného občerstvení.
Každý lékař vám napoví, že šok u dětí, vyvolaný například dehydratací, vyčerpáním organismu, může vést až k ohrožení tohoto dětského života (!)
Proto vždy přemýšlejte a začněte raději jednoduššími trasami. Sami poznáte, jak to vám i dětem jde či nejde..
(pep)
Muži: 100% | Ženy: 0% | Rodiče: 0% | Chodec: 100% | Běžec: 0% | Cyklista: 100% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%
Dobře zpracované a velmi chválím. Jako ten, který se v Brdech pohybuje převážně pěšky, však musím upozornit na to, že výše uvedá hodnocení zřejmě více odpovídají pohledu cyklistů, než pěších či dokonce lyžařů. Pro chodce je největším peklem rovná a hladká tvrdá asfaltová silnice. Jakýkoli i složitý terén je mnohem příhodnější, pokud vede po nezpevněné, přírodní cestě. A dost podobně jsou na tom i lyžaři. Ti také budou sotva jásat ze silnice - zvlášť když bude pluhovaná až na ten asfalt nebo sypaná drtí.
Pavle, děkujeme vám za hodnocení! Máte nesmírnou pravdu, je to tak. Opravdu jsme hodnotili převážně z kola, již méně z pozice pěšího. Je to hlavně z důvodu toho, že turisté se nejvíce pohybují (zatím) spíše v dolním okraji Brd (Pilská, Láz, Třemošná)... Pokud chce někdo do hlubšího vnitrozemí (Tok, Bor, další brdské osmistovky a dále) je to pro pěší už pořádná štreka, na kole mnohem dosažitelnější. Výjimečně tam v těch místech potkáváme pěší. Jistě by to chtělo nějaký kompromis, uvidíme, jaké další nově vyznačené turistické trasy vzniknou, obsah hodnocení poté určitě přizpůsobíme! Příspěvek však zapisujeme do nových úkolů..
14|10|2024 Jan: Po nalezení této trasy vhodné pro kočárky jsme se s rodinou a malým miminkem nadšeně vydali po lesní..
14|10|2024 Radomil Šukač: Nejhoršī
14|10|2024 Karel Urban: Dopravu v Brdech lze rozdělit na období, kdy rostou houby a kdy nerostou houby. První případ pohoda,..