Inzerce

Lesní cesty uvnitř CHKO Brdy, zasypané zimním posypovým štěrkem: čeká se, až se stanou vážné úrazy cyklistů?

7|3|2017 - Redakce ObjevBrdy.cz

* Letošní zima přála sněhu, mrazu, i běžkařům a skialpinistům..
* V zimě se však také silně těžilo a na lesních cestách uvnitř CHKO Brdy leží místy až 10 cm vrstva posypového štěrku..
* Co na to Správa CHKO Brdy a ochrana přírody? Co VLS, jako správci brdských komunikací?


Lesní cesty uvnitř CHKO Brdy, zasypané zimním posypovým štěrkem: čeká se, až se stanou vážné úrazy cyklistů?

Letošní zima přála sněhu, mrazu, běžkařům i skialpinistům..

Je to tak, zejména sportovně založení nadšenci (zejména lyžaři v nejrůznějších formách) se shodnou v tom, že dlouho nebyla tak pěkná zima, jako letos v lednu. Dlouhodobě přálo ideální mrazivé počasí, které drželo sníh krásně sjízdný a radost násobila i poměrně slušná sněhová nadílka, a to i v nížinách.

Právě díky ideálním zimním podmínkách v CHKO Brdy vygradoval spor (psali jsme zde) ohledně běžkařské "nesjízdnosti" některých klíčových brdských cest ze strany údržby správce brdských komunikací: Vojenských lesů a statků ČR, státní organizace (VLS).

Vše se nakonec podařilo úspěšně a rychle dohodnout a za to od nás starosta Příbrami Ing. Jindřich Vařeka a zástupce VLS Ing. Petr Švadlena z Divize Hořovice od nás dostávají palec nahoru a samozřejmě ocenění za rychlost řešení a snahu vyhovět sportující veřejnosti.

 

V zimě se však také silně těžilo a na lesních cestách uvnitř CHKO Brdy leží místy až 10 cm vrstva posypového štěrku..

Zimní období je také přirozeně nejvhodnější dobou k těžbě dřeva.
Výhody lze obecně shrnout do třech částí: lesní půda, zpevněná mrazem mnohem lépe odolává tlaku kol těžební a odvozní techniky. Mnohem menší škody vznikají i na okolním porostu v místě těžby, protože stromy ve vegetačním klidu jsou podstatně odolnější vůči mechanickým poškozením, a těm se při těžbě nelze nikdy úplně vyhnout. V neposlední řadě je dřevo těžené v zimě daleko kvalitnější než dřevo těžené například v létě.

To jsou argumenty, které jistě lze pochopit. Na druhou stranu přímo uvnitř v CHKO Brdy právě při odvozu vytěžného dřeva se intenzivně používal inertní posyp: drobný štěrk.
Pomalu přicházející jaro pak ukázalo problém v celé své nahotě: některé brdské lesní cesty pokrývá až 10 cm silná vrstva štěrku, pomalu se místy přesouvající z asfaltové plochy do příkopů lesních cest. Namátkou zmíníme: lesní cesta Slaninská, Struhy, Obecnická, Třemošenská..

Loni byla zima slabá, posypu stačilo málo. To málo pak spláchl déšť. Avšak letos byla zima vydatná a tomu odpovídá i extrémní objem posypu. Ten nyní leží jak na lesní cestě, tak i v příkopech.
Přitom by stačilo objednat mechanický čistící vůz (s rotačními kartáči a speciálním vysavačem), který by posyp odstranil. Takto "nasátý" posyp by se dal uložit na okrajovou skládku a dal se ekologicky znovu využít v příští sezóně.

Pokud by takové čištění komunikace bylo příliš nákladné, stačí drátěná koštata, lopaty a hrábě. Časově náročnější, pracnější, nutno dosti lidských sil. Avšak efekt na konci by mohl být podobně příznivý, jako v případě použití čistícího vozu. Efekt výrazně příznívý pro celou brdskou přírodu.

Foto: Redakce ObjevBrdy.cz, březen 2017

 

Co na to Správa CHKO Brdy a ochrana přírody? Co VLS, jako správci brdských komunikací?

Ještě loni, kdy bylo vyhlášeno CHKO Brdy (1.1.2016) byly příkopy nádherně zelené a živé, plné rostlin a květů (máme vyfoceno). Letos, díky silné vrstvě štěrku v příkopech již nebudou zelené, budou šedé až černé, místy jistě zcela bez života.

Položili jsme tiskové mluvčí Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (agentura zastřešuje všechny správy CHKO, tedy i CHKO Brdy) paní Karolíně Šůlové dva dotazy (proč právě tiskové mluvčí, najdete zde).
Ve stručnosti první dotaz zněl, zda "je v souladu s ochranou přírody uvnitř CHKO Brdy existence takto silné posypové vrstvy, která nyní přesahuje krajnice a příkopy u lesních cest, a v podstatě hubí vše zelené (zelené co bylo loni a letos již asi ani nevyroste) pod tím?"
Odpověď jsme nedostali. Pozorný čtenář si jistě dovodí sám.

Na druhý dotaz, zda-li "z pohledu ochrany přírody vadí /nevadí Správě CHKO Brdy tento posyp, který již nyní ztratil své opodstatnění (zimní sjízdnost)???" jsme dostali tuto odpověď:

Karolína Šuláková odpovídá: "příkopy jsou součástí stavby, tedy tělesa komunikace.
Posypem se AOPK ČR, Správa CHKO brdy bude zabývat v případě, že by došlo k poškození zvláště chráněných druhů rostlin či živočichů, případně předmětu ochrany chráněné krajinné oblasti".

 

Lesní cesty uvnitř CHKO Brdy, zasypané zimním posypovým štěrkem: čeká se, až se stanou vážné úrazy cyklistů?

Zbývá tedy zjistit, zda-li "předmět ochrany přírody" je či není uměle navozený materiál, který do brdské přírody nepatří. I tady sázíme na selský rozum a čtenáře, který si udělá názor sám.
Možná že pro CHKO Brdy příkopy brdských lesních cest nejsou příroda, kterou by bylo potřeba nějak zvlášť chránit, neroste-li tam například chráněná rostlina.

Již za necelé 2 měsíce začíná v CHKO Brdy 2. letní turisticko-cyklistická sezóna.
Z vyjádření Středočeského kraje vyplývá, že by rádi, pokud by se staly Brdy cyklistickým rájem. A to i my (skromně přiznáváme) bychom byli velmi rádi!

Pro cyklisty, pohybující se uvnitř CHKO Brdy však znamená tento posyp zvýšené riziko vzniku úrazu (například smýknutí předního kola při brždění), a ruku na srdce: komu se to už nestalo?
To je věc, která však může reálně nastat a pravděpodobně se i časem stane, předpoklady jsou takřka ideální. Otázka zní: než se případně posyp uklidí, kolik lidí se musí vážně zranit?
Pár odřenin jistě nikdo řešit nebude, co když se ale stane například smrtelný úraz? Poměrně dosti členitý a zalesněný terén našich Brd téměř znemožňuje či velmi kompilkuje rychlou leteckou záchranu.

Foto: Redakce ObjevBrdy.cz, březen 2017

Aby to bylo kompletní, zeptali jsme se JUDr. Aleše Netušila, co na to právo:
"z pohledu silničního zákona je to komunikace jako každá jiná (v CHKO i mimo CHKO).
Tedy i zde platí, že každý účastník silničního provozu musí dodržovat zejména Zákon o provozu na pozemních komunikacích a zejména pravidlo, kdy musí předvídat a přizpůsobit rychlost stavu a povaze vozovky.

Nicméně současně platí, že například váš článek může být dosti silný podpůrný prostředek v případě, kdy soud bude rozhodovat o případném odškodnění z úrazu či úmrtí. Majitel, případně provozovatel komunikace byl na takový nebezpečný a závadový stav upozorněn a věc aktivně neřešil, tedy preventivně nepředcházel a nebránil vzniku škody na zdraví či majetku. A takový termín už pojišťovny a nový občanský zákoník znají."

Dotaz a o stanovisko jsme požádali také tiskového mluvčího VLS, p. Jana Sotonu.
Odpověděl nám obratem, že "zjistí potřebné informace a dá vědět". Do této doby ještě odpověď nepřišla, jakmile dorazí, určitě ji doplňkem korektně zveřejníme.
Doplnění: 7.3.2017, 16:34 (e-mail) Tiskový mluvčí VLS ČR, Jan Sotona: "provedeme „jarní úklid“ turisticky nejfrekventovanějších úseků lesních cest".
ObjevBrdy.cz: skvělá zpráva, zasloužící si uznání a poděkování VLS. Podrobněj zítra, 8.3.2017 v našem novém článku.

Za redakci, současně cyklisty, chodce, milovníky Brd, za které se osobně považujeme, doufáme, že zvítězí selský rozum, na prvním místě brdská příroda a komunikace se před započetím nové turistické sezóny (1.5.) uklidí. A to by bylo moc fajn, ukázalo by se opět, že lze bez problémů spolupracovat.
Snad na závěr zmíníme, že v závěru dubna ObjevBrdy.cz plánují dobrovolnický úklid Brd, právě před započetím nové turistické sezóny. Uvítáme každého, kdo se k naší iniciativě a čistým Brdům připojí. Ještě vás budeme o celé úklidové akci včas informovat!

Osud "závějí" štěrku na cestách Brdech budeme však nadále sledovat..

(pep)

 

Diskuze

Průměrné hodnocení: 100%

Muži: 100% | Ženy: 100% | Rodiče: 0% | Chodec: 0% | Běžec: 100% | Cyklista: 100% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%

Líbil se Vám tento článek? Rádi byste něco doplnili?

Jiřinka | | Žena | Cyklista

Naše dcera na těch kamínkách upadla právě v sobotu. Je odřená, ale v pořádku. Zkuste dětem vyprávět o zákonu o provozu na silnicích, když z toho ještě nemají rozum. Chceme varovat ostatní: nám se to stalo. Děti jsou strašně citlivá záležitost. Snad to někdo uklidí.

Vlasta | | Žena | Cyklista

Už jsem na kole byla a minimálně v některých sjezdech či křižovatkách je to skoro nesjízdné. Tam by VLS měly primárně po sobě uklidit...

Míra V. | | Muž | Běžec

Nezdá se vám, že to CHKO je v Brdech zcela zbytečný??? úsměvné (:

Vlasta |

Reakce CHKO je alibistická. Chápu jiné starosti, ale ochrana přírody snad do toho rématu také patří, nehledě na zajištění bezpečnosti. Jakoby města nechala veškerý štěrk v ulicích také. By je každý a kanalizace hnali...

Vyhledávač tras
Počasí v brdech
11.8
Předpověď počasí - ikonka
Úterý
25°
12.8
Předpověď počasí - ikonka
Středa
25°
13.8
Předpověď počasí - ikonka
Čtvrtek
28°
14.8
Předpověď počasí - ikonka
Pátek
24°
Nejnovější hodnocení
Nejnovější hodnocení
Brdská hádanka na letošní srpen.. - 100%

11|8|2020 Karal Urban: Fotograf schovaný pod maskovací sítí.

přečíst >>

Otestovali jsme pro Vás: brdský cykloBUS na trase Příbram–Míšov v r. 2020 - 100%

11|8|2020 Milan K. : Jsme z Varů, v Brdech se nám líbilo. Autobus jsme sitaky zkusili, kéž by to takto jezdilo i u nás.

přečíst >>

Prošli jsme novou Lesnickou naučnou stezku Klobouček. Jaká je? - 90%

11|8|2020 Karel Urban: Jenom doplnění, značení stezky po dohodě s VLS provedl KČT.

přečíst >>

Fantastický pohled do historie: Přední a Zadní Záběhlá, v letech 1914 až 1952 - 100%

11|8|2020 pavel: Nevím tedy kdo komu co slíbil, ale trochu bych se AP zastal. Ono především nemohlo uplatnit restituční..

přečíst >>

Fantastický pohled do historie: Přední a Zadní Záběhlá, v letech 1914 až 1952 - 100%

11|8|2020 Karel Urban: Malá připomínka, obec Záběhlá jako taková byla jedna obec, přední, zadní, nebo V Chalupách bylo už jenom..

přečíst >>

CHKO Brdy v r. 2017: žádná skutečná ochrana přírody, ale ráj pro nadlidi s nejrůznějšími výhodami.. - 84%

11|8|2020 Gita: Velká škoda, že hned zkraje po zpřístupnění Brd, se vjezd vozidel ponechal tak "rozvinout".

přečíst >>