7|3|2017 - Redakce ObjevBrdy.cz
* Letošní zima přála sněhu, mrazu, i běžkařům a skialpinistům..
* V zimě se však také silně těžilo a na lesních cestách uvnitř CHKO Brdy leží místy až 10 cm vrstva posypového štěrku..
* Co na to Správa CHKO Brdy a ochrana přírody? Co VLS, jako správci brdských komunikací?
Je to tak, zejména sportovně založení nadšenci (zejména lyžaři v nejrůznějších formách) se shodnou v tom, že dlouho nebyla tak pěkná zima, jako letos v lednu. Dlouhodobě přálo ideální mrazivé počasí, které drželo sníh krásně sjízdný a radost násobila i poměrně slušná sněhová nadílka, a to i v nížinách.
Právě díky ideálním zimním podmínkách v CHKO Brdy vygradoval spor (psali jsme zde) ohledně běžkařské "nesjízdnosti" některých klíčových brdských cest ze strany údržby správce brdských komunikací: Vojenských lesů a statků ČR, státní organizace (VLS).
Vše se nakonec podařilo úspěšně a rychle dohodnout a za to od nás starosta Příbrami Ing. Jindřich Vařeka a zástupce VLS Ing. Petr Švadlena z Divize Hořovice od nás dostávají palec nahoru a samozřejmě ocenění za rychlost řešení a snahu vyhovět sportující veřejnosti.
Zimní období je také přirozeně nejvhodnější dobou k těžbě dřeva.
Výhody lze obecně shrnout do třech částí: lesní půda, zpevněná mrazem mnohem lépe odolává tlaku kol těžební a odvozní techniky. Mnohem menší škody vznikají i na okolním porostu v místě těžby, protože stromy ve vegetačním klidu jsou podstatně odolnější vůči mechanickým poškozením, a těm se při těžbě nelze nikdy úplně vyhnout. V neposlední řadě je dřevo těžené v zimě daleko kvalitnější než dřevo těžené například v létě.
To jsou argumenty, které jistě lze pochopit. Na druhou stranu přímo uvnitř v CHKO Brdy právě při odvozu vytěžného dřeva se intenzivně používal inertní posyp: drobný štěrk.
Pomalu přicházející jaro pak ukázalo problém v celé své nahotě: některé brdské lesní cesty pokrývá až 10 cm silná vrstva štěrku, pomalu se místy přesouvající z asfaltové plochy do příkopů lesních cest. Namátkou zmíníme: lesní cesta Slaninská, Struhy, Obecnická, Třemošenská..
Loni byla zima slabá, posypu stačilo málo. To málo pak spláchl déšť. Avšak letos byla zima vydatná a tomu odpovídá i extrémní objem posypu. Ten nyní leží jak na lesní cestě, tak i v příkopech.
Přitom by stačilo objednat mechanický čistící vůz (s rotačními kartáči a speciálním vysavačem), který by posyp odstranil. Takto "nasátý" posyp by se dal uložit na okrajovou skládku a dal se ekologicky znovu využít v příští sezóně.
Pokud by takové čištění komunikace bylo příliš nákladné, stačí drátěná koštata, lopaty a hrábě. Časově náročnější, pracnější, nutno dosti lidských sil. Avšak efekt na konci by mohl být podobně příznivý, jako v případě použití čistícího vozu. Efekt výrazně příznívý pro celou brdskou přírodu.
Foto: Redakce ObjevBrdy.cz, březen 2017
Ještě loni, kdy bylo vyhlášeno CHKO Brdy (1.1.2016) byly příkopy nádherně zelené a živé, plné rostlin a květů (máme vyfoceno). Letos, díky silné vrstvě štěrku v příkopech již nebudou zelené, budou šedé až černé, místy jistě zcela bez života.
Položili jsme tiskové mluvčí Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (agentura zastřešuje všechny správy CHKO, tedy i CHKO Brdy) paní Karolíně Šůlové dva dotazy (proč právě tiskové mluvčí, najdete zde).
Ve stručnosti první dotaz zněl, zda "je v souladu s ochranou přírody uvnitř CHKO Brdy existence takto silné posypové vrstvy, která nyní přesahuje krajnice a příkopy u lesních cest, a v podstatě hubí vše zelené (zelené co bylo loni a letos již asi ani nevyroste) pod tím?"
Odpověď jsme nedostali. Pozorný čtenář si jistě dovodí sám.
Na druhý dotaz, zda-li "z pohledu ochrany přírody vadí /nevadí Správě CHKO Brdy tento posyp, který již nyní ztratil své opodstatnění (zimní sjízdnost)???" jsme dostali tuto odpověď:
Karolína Šuláková odpovídá: "příkopy jsou součástí stavby, tedy tělesa komunikace.
Posypem se AOPK ČR, Správa CHKO brdy bude zabývat v případě, že by došlo k poškození zvláště chráněných druhů rostlin či živočichů, případně předmětu ochrany chráněné krajinné oblasti".
Zbývá tedy zjistit, zda-li "předmět ochrany přírody" je či není uměle navozený materiál, který do brdské přírody nepatří. I tady sázíme na selský rozum a čtenáře, který si udělá názor sám.
Možná že pro CHKO Brdy příkopy brdských lesních cest nejsou příroda, kterou by bylo potřeba nějak zvlášť chránit, neroste-li tam například chráněná rostlina.
Již za necelé 2 měsíce začíná v CHKO Brdy 2. letní turisticko-cyklistická sezóna.
Z vyjádření Středočeského kraje vyplývá, že by rádi, pokud by se staly Brdy cyklistickým rájem. A to i my (skromně přiznáváme) bychom byli velmi rádi!
Pro cyklisty, pohybující se uvnitř CHKO Brdy však znamená tento posyp zvýšené riziko vzniku úrazu (například smýknutí předního kola při brždění), a ruku na srdce: komu se to už nestalo?
To je věc, která však může reálně nastat a pravděpodobně se i časem stane, předpoklady jsou takřka ideální. Otázka zní: než se případně posyp uklidí, kolik lidí se musí vážně zranit?
Pár odřenin jistě nikdo řešit nebude, co když se ale stane například smrtelný úraz? Poměrně dosti členitý a zalesněný terén našich Brd téměř znemožňuje či velmi kompilkuje rychlou leteckou záchranu.
Foto: Redakce ObjevBrdy.cz, březen 2017
Aby to bylo kompletní, zeptali jsme se JUDr. Aleše Netušila, co na to právo:
"z pohledu silničního zákona je to komunikace jako každá jiná (v CHKO i mimo CHKO).
Tedy i zde platí, že každý účastník silničního provozu musí dodržovat zejména Zákon o provozu na pozemních komunikacích a zejména pravidlo, kdy musí předvídat a přizpůsobit rychlost stavu a povaze vozovky.
Nicméně současně platí, že například váš článek může být dosti silný podpůrný prostředek v případě, kdy soud bude rozhodovat o případném odškodnění z úrazu či úmrtí. Majitel, případně provozovatel komunikace byl na takový nebezpečný a závadový stav upozorněn a věc aktivně neřešil, tedy preventivně nepředcházel a nebránil vzniku škody na zdraví či majetku. A takový termín už pojišťovny a nový občanský zákoník znají."
Dotaz a o stanovisko jsme požádali také tiskového mluvčího VLS, p. Jana Sotonu.
Odpověděl nám obratem, že "zjistí potřebné informace a dá vědět". Do této doby ještě odpověď nepřišla, jakmile dorazí, určitě ji doplňkem korektně zveřejníme.
Doplnění: 7.3.2017, 16:34 (e-mail) Tiskový mluvčí VLS ČR, Jan Sotona: "provedeme „jarní úklid“ turisticky nejfrekventovanějších úseků lesních cest".
ObjevBrdy.cz: skvělá zpráva, zasloužící si uznání a poděkování VLS. Podrobněj zítra, 8.3.2017 v našem novém článku.
Za redakci, současně cyklisty, chodce, milovníky Brd, za které se osobně považujeme, doufáme, že zvítězí selský rozum, na prvním místě brdská příroda a komunikace se před započetím nové turistické sezóny (1.5.) uklidí. A to by bylo moc fajn, ukázalo by se opět, že lze bez problémů spolupracovat.
Snad na závěr zmíníme, že v závěru dubna ObjevBrdy.cz plánují dobrovolnický úklid Brd, právě před započetím nové turistické sezóny. Uvítáme každého, kdo se k naší iniciativě a čistým Brdům připojí. Ještě vás budeme o celé úklidové akci včas informovat!
Osud "závějí" štěrku na cestách Brdech budeme však nadále sledovat..
(pep)
Muži: 100% | Ženy: 100% | Rodiče: 0% | Chodec: 0% | Běžec: 100% | Cyklista: 100% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%
Naše dcera na těch kamínkách upadla právě v sobotu. Je odřená, ale v pořádku. Zkuste dětem vyprávět o zákonu o provozu na silnicích, když z toho ještě nemají rozum. Chceme varovat ostatní: nám se to stalo. Děti jsou strašně citlivá záležitost. Snad to někdo uklidí.
Už jsem na kole byla a minimálně v některých sjezdech či křižovatkách je to skoro nesjízdné. Tam by VLS měly primárně po sobě uklidit...
Nezdá se vám, že to CHKO je v Brdech zcela zbytečný??? úsměvné (:
Reakce CHKO je alibistická. Chápu jiné starosti, ale ochrana přírody snad do toho rématu také patří, nehledě na zajištění bezpečnosti. Jakoby města nechala veškerý štěrk v ulicích také. By je každý a kanalizace hnali...
12|12|2024 Jan: Po nalezení této trasy vhodné pro kočárky jsme se s rodinou a malým miminkem nadšeně vydali po lesní..
12|12|2024 Radomil Šukač: Nejhoršī