Inzerce

Úklid Brd po 1. turistické sezóně: našlo se nejvíce plastů a skla!

12|11|2016 - Petr Piskač, MBA

Obecnice - Historicky 1. úklid brdské přírody po proběhlé první turistické sezóně odstartoval v CHKO v sobotu 12. listopadu 2016.
Různé skupiny dobrovolníků vyrážely od celkem šesti lesních správ: Jince, Strašice, Mirošov, Nepomuk, Hutě pod Třemšínem a Obecnice.
Právě v Obecnici jsme byli i my a přinášíme vám tak unikátní reportáž z úklidu okolí zejména Třemošné a Pilské nádrže..

Úklid Brd po 1. turistické sezóně: našlo se nejvíce plastů a skla!

V ohbí pravoúhlé zatáčky před Obecnicí, známé jako místo "U Vojáka" se již v 8:00 hodin ráno srocují první dobrovolníci. Zástupce Vojenských lesů a statků, s.p. rozdává nejdůležitější pomůcky: orientační mapu se zakreslenou úklidovou trasou ve folii, pytle a pogumované rukavice.
Budou se hodit,
na zemi leží po další noční sněhové nadílce téměř 2 cm nového sněhu..

Lidé z CHKO i VLS přesně věděli, kde leží nejvíce odpadků. Rozdělujeme se do rojnice a nejlépe
s vhodnou větví (holí) sondujeme sněhovou pokrývku. Pomalu stoupáme po cykotrase č.8198
vzhůru k Ohrádce. Zanedlouho se dostavují první výsledky: kusy pryže, PVC obaly od tatranek,
PET lahve

12.11.2016, odpoledne, BRDY, okolí Třemošné, Pilské nádrže a Obecnice (Příbramsko)
Foto: Petr Piskač, MBA / redakce ObjevBrdy.cz

Na úrovni Sítovské lesní cesty se přidává první kovový odpad: starý 10l obal od barev, staré pletivo
a ocelové lano, dlouhé skoro 6 m.
A bohužel také sklo: pivní lahve a lahve od tvrdého alkoholu. Podporu nám zajišťuje Nissan NAVARA od VLS, který objíždí skupiny a shraňuje nasbírané pytle
s dopadem. Po dalších metrech nás citlivě míjí policejní VW AMAROK s "brdskou" motorizovanou policejní hlídkou.

Pokračujeme dolů k Pilské nádrži, opět nacházíme sklo, PET lahve a tradiční obaly od sladkostí. Na Pilské nádrži je "oběd". Všichni mají termosky s čajem, krátce odpočíváme. Je již po 11-té hodině, šlo se opravdu velmi pomalu a poctivě se sbíralo. Od Pilské pokračujeme přes Pilu k odbočce modré turistické značky, vedoucí k Ohrádce.

Míjíme studánku Pod Ohrádkou a stoupáme lesem vzhůru k rozcestí Nad Slaninou.
Toto byla nejčistší část trasy, kromě jednoho drobného obalu nic. Postupujeme dále až na vrchol Třemošné (zbytky obalů v ohništi), a přes Kazatelnu (také čisto) pokračujeme stále po modré
k rozcestí Pod Malou Třemošnou.

Foto: Petr Piskač, MBA / redakce ObjevBrdy.cz

Zde opět přesouváme nasbíraný odpad na auto VLS. Poté stále klesáme až do Oseče.
Podle mapy bychom se měli vrátit zpět k Obecnici po silnici a sbírat okolo silnice, kde je poznámka
o velkém znečištění. Silnice je namrzlá, provoz na silnici naštěstí velmi slabý.
Tu a tam v zasněženém příkopu najdeme plasty, prázdné plechovky. Přibližně po 14-té hodině
jsme zpět na parkovišti "U Vojáka".
GPS ukazuje trasu dlouhou celkem 10,2 km.

Malý Kuba (2 roky) a Vojta (téměř 5 let) dokázali, že to mohl být i pro další dobrovolníky pěkný výlet
do přírody právě s dětmi.
Navíc smysluplný a Brdům pomáhající, děti motivující.
Potřásli jsme si rukama, a rozloučili se. Ještě před odjezdem jsme si však slíbili, že by jistě nebylo
od věci pro další 2.ročník se někde poté ještě sejít na nějakou dobrou, poctivou, horkou polévku. Přišla by velmi vhod!

Odměnou pro všechny účastníky byl také dar VLS (papírová dárková taška, notes, tužka, čepice).

Malá statistika na konec:
- při LS Obecnice se úklidu Brd účastnilo 6 osob
- úklidová trasa byla dlouhá 10,2 km
- nastoupáno 451 m, sestoupeno 564 m, teplota -3°C, vlhkost 90%
- nasbírali jsme cca 20 kg nejrůznějšího odpadu
- převažovaly plasty a sklo, tj. látky, které se v přírodě přirozenou cestou rozpadají i desítky let

Dobré postřehy dobrovolníků pro příští rok:
- termín úklidu přesunout již na polovinu října (ještě nebude tolik listí a hlavně sníh)
- po práci určitě skupinově vyrazit někam na horkou polévku (Pivovar Podlesí, Restaurace Orlov..)

Nepotvrdilo se, že by nově otevřené Brdy ihned utrpěly přemírou turistického odpadu.
Zatím platí pravidlo, čím výše, tím méně, tj. ti, kteří vyráží v Brdech bluboko a vysoko, si většinou vše naštěstí odvezou s sebou. "Dole" však musíme být smíření s tím, že tu a tam na některé odpadky narazíme. Proč je však ihned nesebrat, nejlépe však nic neodhazovat a vše odnést zpět sebou samým?

(pep)

Diskuze

Průměrné hodnocení: 0%

Muži: 0% | Ženy: 0% | Rodiče: 0% | Chodec: 0% | Běžec: 0% | Cyklista: 0% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%

Líbil se Vám tento článek? Rádi byste něco doplnili?

Článek zatím nikdo nehodnotil

Vyhledávač tras
Počasí v brdech
Nejnovější hodnocení
V Brdech naplno začíná houbařská sezóna, pozor na pokuty za nelegální vjezd! - 100%

29|3|2024 Karel Urban: Dopravu v Brdech lze rozdělit na období, kdy rostou houby a kdy nerostou houby. První případ pohoda,..

přečíst >>

Aktuální počasí houbám v Brdech zatím stále bohužel nepřeje.. - 40%

29|3|2024 Mgr. Ing. Karel Hron: K vjezdu do CHKO bych si jen stručně dovolil jednu připomínku. Vojáci ve své době dávali časově omezenou..

Challenge 2021 pro vás: zdolej svůj brdský Everest (8.848 m)! - 98%

29|3|2024 Martina Koubová: dobrý den dneska jsem vybrala tento článek

přečíst >>

Poutní místo Svatá hora v Příbrami - 90%

29|3|2024 Martina Koubová : Dobrý den paní Koubová dneska jsem byla na místě Příbram