Inzerce

TRASA T1: z Teslín Padrťskými alejemi (14,5 km)

Obě rozsáhlé vodní nádrže Padrťské rybníky leží v závěru široké a rozlehlé kotliny, nazývané Padrťské pláně. Jsou to největší otevřené vodní plochy Středních Brd. Jsou také nejvýše položené a současně plně hospodářsky využívané. Hlavním zdrojem přítoku nádrží je říčka Klabava. Stejná Klabava, jež je na dolním toku při povodních tolik nenáviděná a odstrašující..


TRASA T1: z Teslín Padrťskými alejemi (14,5 km)

Ale není to jen Klabava, pramenící v západním lesnatém svahu vrcholu Praha (862 m) která napájí Padrťské rybníky (200 ha vodní plochy). Jsou to další desítky potůčků, které stékají z okolních brdských kopců a způsobují tak vysokou kyselost a pocitovou studenost místní vody.

Nejlepším východištěm pro pěší nebo cyklistickou návštěvu Padrťských alejí je nejvýše položená, středočeská obec Teslíny, ležící přibližně v polovině hlavního silničního tahu č. I/19, spojující  město Spálené Poříčí a Rožmitál pod Třemšínem. Parkoviště U pily je doslova strategickým místem a naproti stojící občerstvení jednoznačně doporučujeme k návštěvě!

Z Teslín vyrážíme severním směrem, po  značené, turistické trase. Po necelých 2 kilometrech dorazíme ke známé kótě 718,8 m.n.m.
Ano, právě zde, v těchto místech, měl původně stát americký, vojenský radar, součást tzv. "protiraketového deštníku" USA. V r. 2007 tu probíhala největší mela v dějinách Brd a název BRDY rezonoval doslova po celém světě.
Protestovalo se až do dubna 2009, kdy administrativa tehdejšího prezidenta USA Baracka Obamy vyhodnotila stavbu radaru jako strategicky nevhodnou a projekt ukončila.

Jen o 500 m dál leží turistická křižovatka Břízkovec. Zde odbočíme vpravo a dále po  okolo původního Teslínského kláštera (pozůstatky) pokračujeme až k hraně Horního Padrťského rybníka (odpočinkové místo, krytý přístřešek).

Pokud budete mít pocit, že je zde až příliš přelidněno, pokračujete dále po červené přes Alej až k hraně spodního Dolního Padrťského rybníka (dalších 1,5 km). Osobně se domnívám, že toto místo je ještě hezčí, než hrana Horního rybníka. Celou divokou scenérii Padrtí zde doplňují nádherné okolní brdské vrcholy Palcíř (725 m), Kočka (789 m) a Paterák (814 m).

Až odezní vaše ohromení, vězte, že stávající okolí má velmi smutnou a pohnutou historii, zaniklé obce s velmi pohnutým osudem.. Poprvé byli vystěhováni obyvatelé místních obcí Padrť, Přední a Zadní Záběhlé, Kolvína (ještě části obce Velcí a Hrachoviště) po násilném obsazení Brd německou armádou. Domy však nechali Němci stát. Po válce se lidé do svých domovů vrátili, avšak pouze do r. 1952.  Po nástupu komunistů k moci byl zaveden (jako za 2. Světové války) přísný zákaz vstupu do celého prostoru střelnice, vstup do vojenského újezdu byl nově dovolen pouze na zvláštní povolení. 

Tentokráte však byl osud obcí zpečetěn natrvalo: obyvatelé byli podruhé opět vystěhováni, následně vojenské buldozery domy definitivně strhly, stejně jako většinu původních, krásných hájenek a mysliven, které se v Brdech v té době nacházely. Prosíme, věnujte chvilku ticha všem, kteří zde žili, museli odtud proti své vůli odejít a již se nemohli zpět nikdy vrátit..

Od hráze Dolejšího Padrťského rybníka pokračujte k východu, skrze další alej, s proslulým dubovým "dvojákem", až k Červenému lomu.
Zde odbočíme vpravo a Teslínskou lesní cestou pokračujeme nejprve pěkným sešupem dolů okolo lovecké boudy Václavka zpět vzhůru do Teslín. 


Víte že..


V okolí Padrťských rybníků lze zahlédnout nejrůznější hmyz, vzácné obojživelníky i plazy?
Málokterý Středočech však ví, že tu hnízdí mnoho ohrožených druhů: čáp černý, orel mořský (!), svůj domov si zde našla i vydra říční. Oba rybníky slouží zejména k chovu ryb (loví se pokaždé ob rok), a to zejména kapr.

První zprávy o obci Padrť sahají až k roku 1670, se zmínkou o železářské huti.
Pro zpracování železné rudy, kterou místní dobývali v okolí, hutě potřebovaly dostatek vody a dřeva k topení. Oboje tu bylo. Proto obec rostla a získávala na svém věhlasu, v 18. století tu žilo přes 500 obyvatel(!)
Na konci 19. století však přišel úpadek, i brdské železářství se ocitlo v krizi.
V r. 1817 vyhasla poslední vysoká pec. Hamry, které zde zpracovávaly železo (železné pruty pro cvočkařské dílny) přežily pouze o 50 let více.

Po vzniku Československa zachraňuje Padrť rozvoj turismu, turisté objevují kouzlo místních Padrťských rybníků. Tzv. letní byty na Padrti byly vyhlášené zejména v Praze.
Bohužel, to vše jen
do příchodu německé armády..

Pramen: Brdy známé i neznámé, Petr David a Vladimír Soukup, Euromedia Group a.s., v r. 2016

Poznámka redakce: znáte k této trase důležitou informaci, historickou legendu nebo máte nějakou dobovou fotografii, o kterou se chcete s ostatními čtenáři podělit? Velmi rádi ji (foto, krátký text) na náš portál umístíme, včetně autorství. Napište nám!

Důležité upozornění:

Vážení návštěvníci! Stejně jako v jiných nádržích na území Brd je i v Padrťských rybnících ZAKÁZÁNO KOUPÁNÍ (ochranné hygienické pásmo). Předem vám všem děkujeme, že uvedený zákaz respektujete..

Parametry trasy

Číslo trasy T1
Určeno pro: chodce, běžce, cyklisty
Délka trasy: 14,5 km okruh ANO
Startovací a cílový bod trasy: Teslíny, parkoviště U pily
Orientační čas: chodec 240 min., běžec 185 min., cyklista 70 min.
Značení trasy: po Červené značce, po Zelené značce, naučnou stezkou, neznačenou cestou, podél cyklotrasy
Lesní cesta: U rozhledny, U Kostelíka, Teslínská
Povrch: asfalt 85%, šotolina, lesní cesta (15%)
Obtížnost: C - obtížné  (O obtížnostech)
Vhodné pro děti: Ano

Fotogalerie

Zobrazit další foto..

Občerstvení

Míšov, Grill (parkoviště) 2,2 km z místa: Teslíny, parkoviště U pily

Trasa

Místo Vzdálenost Značení trasy Výška
Teslíny, parkoviště U pily 0,0 km bez značení 712 m
Břízkovec, křižovatka 2,0 km po Zelené značce 704 m
Hořejší Padrťský rybník (hráz) 2,0 km po Červené značce 644 m
Dolejší Padrťský rybník (hráz) 1,8 km po Červené značce 643 m
Červený lom 3,5 km naučnou stezkou, neznačenou cestou 720 m
Václavka (lovecká bouda) 2,5 km podél cyklotrasy 653 m
Teslíny, parkoviště U pily 2,3 km podél cyklotrasy 712 m

Orientační výškový profil trasy

Mapa

Export trasy

Hodnocení uživatelů

Průměrné hodnocení: 100%

Muži: 100% | Ženy: 0% | Rodiče: 0% | Chodec: 0% | Běžec: 0% | Cyklista: 0% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%

Byli jste na tomto místě? Podělte se s ostatními o své zkušenosti:

Karel Urban | | Muž

Kdysi jsem dělali docela zajímavý výlet, který byl podmíněn dopravou do Míšova, autobusem. Po povinném "čepobití" na grilu jsme absolvovali trasu kolem kláštera k Padrťákům, dále Na Roviny, dolů k bývalé Eisnerce, nahoru na Bor, Pilák, Orlov, Příbram a závěrečné defilé buď na Vršíčku nebo v Kosobaru.

Vyhledávač tras
Počasí v brdech
5.8
Předpověď počasí - ikonka
Středa
19°
6.8
Předpověď počasí - ikonka
Čtvrtek
21°
7.8
Předpověď počasí - ikonka
Pátek
26°
8.8
Předpověď počasí - ikonka
Sobota
27°
Nejnovější hodnocení
Nejnovější hodnocení
Otestovali jsme pro Vás: brdský cykloBUS na trase Příbram–Míšov v r. 2020 - 100%

5|8|2020 Milan K. : Jsme z Varů, v Brdech se nám líbilo. Autobus jsme sitaky zkusili, kéž by to takto jezdilo i u nás.

přečíst >>

Prošli jsme novou Lesnickou naučnou stezku Klobouček. Jaká je? - 90%

5|8|2020 Karel Urban: Jenom doplnění, značení stezky po dohodě s VLS provedl KČT.

přečíst >>

Fantastický pohled do historie: Přední a Zadní Záběhlá, v letech 1914 až 1952 - 100%

5|8|2020 pavel: Nevím tedy kdo komu co slíbil, ale trochu bych se AP zastal. Ono především nemohlo uplatnit restituční..

přečíst >>

Fantastický pohled do historie: Přední a Zadní Záběhlá, v letech 1914 až 1952 - 100%

5|8|2020 Karel Urban: Malá připomínka, obec Záběhlá jako taková byla jedna obec, přední, zadní, nebo V Chalupách bylo už jenom..

přečíst >>

CHKO Brdy v r. 2017: žádná skutečná ochrana přírody, ale ráj pro nadlidi s nejrůznějšími výhodami.. - 84%

5|8|2020 Gita: Velká škoda, že hned zkraje po zpřístupnění Brd, se vjezd vozidel ponechal tak "rozvinout".

přečíst >>

PM10-Na kole Jihozápadní stranou přes Skelnou huť, Třebsko, Vojnu a zpět do Příbrami - 100%

5|8|2020 Jana Š.: Nádhera, námaha je odměněna krásnými výhledy. Nejhorším úsekem pro mě byla silnice na Vysokou, dlouhé..

přečíst >>