Inzerce

TRASA PM7: Na kole z Příbrami přes Tok až k bunkrům na Houpák (38 km) a zpět..

Vydejte se s námi do Brd, až k bunkrům na Houpák a společně zavzpomínejme na kultovní Svěrákovu Obecnou školu. Když jsem totiž o tomto před časem u nás večer v hospodě básnil, každý u stolu si na tuhle scénku vzpomněl. Slovo dalo slovo a jako parta jsme se na kolech vydali na Houpák i my..

TRASA PM7:  Na kole z Příbrami přes Tok až k bunkrům na Houpák (38 km) a zpět..

Část z Příbrami, část kamárádů z Prahy a část jejich kamarádů až kdesi z Moravy.
Sraz je u kostela Sv. Vojtěcha na Březových Horách, hned vedle pizzerie Atollo. Část Moraváků tu na parkovišti nechávají svá auta a už teď se těší na pořádnou pizzu po výletu.

Dost bylo řečí, jako nejzkušenější a nejzdatnější velím konečně odjezd. Počátečním, velmi příjemným sjezdem březohorskou Třemošenskou ulicí okolo hornického muzea míříme k cyklostezce č. 302, k říčce Litavce. Zde již proti směru toku Litavky, po pravém břehu pokračujeme okolo zahrádek na Baníku až ke stadionu Na Litavce.

Všichni obdivují krásnou naučnou stezku podé Litavky s novou oborou pro kozičky a nový grill hned vedle. Pokračujeme stále po relativní rovině až ke Štefánikově dolu v Bohutíně, k jeho monumentální těžní věži. Aby kamarádi viděli co nejvíc, pokračujeme ještě dál, do Bohutína, až k bytovkám kousek nad restauraci Plzeňka. Odtud však nikoliv vzhůru okolo Prokopa na Pilskou, ale chci je vzít až do Lázu, tedy ještě v Bohutíně u bytovek odbočujeme ostře vlevo, do slepé uličky, ke známé lávce přes Pilský potok.

Stále relativně po rovině dojíždíme přes Mokrou louku až do Lázu.
Jedeme téměř všichni pospolu, nikdo neztrácí. V Lázu to však začíná: postupeně nabíráme výšku až k hájovně v Lázu pod vrcholem Žernováku. Nejvíc se umívá Eliška. Jako jediná má elektrokolo, ostatní musí prostě dřít sami. Lesní cestou Struhy míříme k Pilské nádrži a našemu 1.odpočinku.
Ti, co jsou poprvé Brdech, si užívají tu nádheru.

Zastávku volíme krátkou, abychom se nerozseděli. Od Pilské míříme po Čihadelské lesní cestě k Carvánce a nejvyššímu Toku. Tady už se naše skupinka trhá, je znát, kdo na tom jak fyzicky je. Třiceti minutový oddych na Carvánce přijde více než vhod, stejně jako doplnění vody. Svítí sluníčko a my, když už jsme tady, míříme všichni do jednoho na vrchol Toku. Společně se fotíme, zatím zjišťuju, kolik je v Tocké "laguně" vody.

"Nejlepší to bude objet dál po Dřevěnce", prohlašuju rezolutně. A míříme okolo Dlouhého kamene travnatou cestou tentokráte příjemně dolů až na okraj bývalé cílové plochy Jordán, k vrcholu Houpáku. Bunkr na jeho vrcholu však nepoznávají a tak dělám krátkou přednášku o bunkrech českých a německých, které tu vznikaly před a během války. Někteří bez kola, někteří stále ještě na kolech sjíždíme až k "Benešáku", kde konečně všichni na vlastní ruce si mohou omakat pověstný Svěrákův bunkr.

Video: část filmu Obecná škola, námět, scénář, režie Jan Svěrák, 1991

Tady už je přestávka mnohem delší, mnozí odpočívají a fotí, užívají si letní slunce.
Od Benešáku stoupáme vzhůru okolo vrcholu Jordán k jeho nové studánce a přijemným sjezdíkem dolů k Bártovu Dubu. Jen čekám na zbytek a pokračujeme stále níže, do údolí Rezervy, černočerného brdského dna.

Výšlap vzhůru, k "ústřeně" a brdské Koruně však rozloží zbytek naší výpravy.
Téměř všichni to vzdají a tlačí, jsme jen dva, co to vyjeli až nahoru. Polehávání zarážím, přece jen nás čeká ještě poslední kopec (z Boru do Borského sedla).
Velím "četo vztyk a odjezd" a teď už krásným a prudkým sjezdem hurá k Boru. Dokud jsou v tempu, nezastavuju, a jedu dál do posledního kopce naší dnešní cesty. Polovina opět slézá, ale zdá se mi, že motivace "poslední" kopec na trase jaksi funguje. V Borském sedle přednáším závěrečnou řeč, na kterou se těšili snad všichni: odtud, z výšky 800 m, už jen a jen z kopce..

Hurrrrrá, zní jistě celými Brdy a rozjíždíme se do cíle. Naše kola divoce poskakují po místy rozbité Obecnické cestě. Míjíme odbočku k Bohutínskému vrchu, Pilskou nádrž, a pokračujeme ke Slaninské hájence, přes Kozičín a Lazec dolů k Litavce. Podél Litavky jako ráno až pod hornické Muzeum. Zde zbytek opět úspěšně tlačí, největší radost je však polehávání na trávě u Pizzerie Atollo. Krásných, horských, 38 km s mnoha výhledy, výlety do historie a taky fyzické únavy.

Někteří ještě nakládají kola na auta, a někteří míří na Atollskou venkovní zahrádku.
Objednáváme si pivo (čert vem všechny policisty s terčíkem :-) a vášnivě diskutujeme. Ta tam je najednou únava, když je co pít (parádně vychlazené pivo) a co jíst (výtečná pizza).
Moraváci kupují v Atollu Brdské pohledy, dávají si Objevovská razítka a plánují si už další, budoucí výlety (Třemošná, Padrtě..). A vyzvídají, jaký penzion jim vlastně doporučím?

Tak ahoj, kolaři a někdy zase v Brdech :-)
Honza Zbranek

Parametry trasy

Číslo trasy PM7
Určeno pro: cyklisty
Délka trasy: 38,0 km okruh
Startovací a cílový bod trasy: Pizzeria & Ristorante Atollo (Příbram)
Orientační čas: cyklista 180 min.
Značení trasy: po Modré značce, po Žluté značce, naučnou stezkou, neznačenou cestou, podél cyklotrasy
Lesní cesta: Struhy, Obecnická, Čihadelská, Dřevěnka, Travnatá, Jedlinská, Hořovská, Slaninská
Povrch: asfalt 70%, šotolina, lesní cesta 30%
Obtížnost: D - velmi obtížné  (O obtížnostech)
Vhodné pro děti: Ne

Fotogalerie

Zobrazit další foto..

Občerstvení

NÁŠ TIP:   Restaurace Pivovar Podlesí 1 km z místa: Pizzeria & Ristorante Atollo (Příbram)
NÁŠ TIP:   Restaurace na Vršíčku, Březové Hory 1,1 km z místa: Příbram, Břez.Hory, stadion (rozcestí)
Hospůdka U Dubu (Láz) 1 km z místa: Hájenka Láz
Pizzeria & Ristorante Atollo (Příbram) 1,2 km z místa: Příbram, Břez.Hory, stadion (rozcestí)
Hospoda Na Hřišti (Bohutín) 1,6 km z místa: Rudolfka - bývalý Důl Rastislav Štefánik, rozcestí

Trasa

Místo Vzdálenost Značení trasy Výška
Pizzeria & Ristorante Atollo (Příbram) 0,0 km bez značení 546 m
Příbram, Břez.Hory, stadion (rozcestí) 1,3 km po Žluté značce, neznačenou cestou, podél cyklotrasy 510 m
Rudolfka - bývalý Důl Rastislav Štefánik, rozcestí 2,3 km naučnou stezkou, podél cyklotrasy 550 m
Lázská zkratka (mokrá louka) 2,7 km neznačenou cestou 585 m
Hájenka Láz 2,2 km neznačenou cestou, podél cyklotrasy 642 m
Pilská nádrž, 670 m (hráz) 2,7 km podél cyklotrasy 670 m
Carvánka, rozcestí 5,0 km neznačenou cestou, podél cyklotrasy 845 m
Houpák, 794 m (vrchol) 3,0 km neznačenou cestou, podél cyklotrasy 794 m
Bártův Dub, křižovatka 1,9 km neznačenou cestou, podél cyklotrasy 770 m
Pod Ústřednou (údolí Rezervy) 1,5 km neznačenou cestou, podél cyklotrasy 739 m
Bor, bývalá myslivna 2,0 km neznačenou cestou, podél cyklotrasy 750 m
Pilská nádrž, 670 m (hráz) 5,0 km po Modré značce, neznačenou cestou, podél cyklotrasy 670 m
Kozičín - parkoviště U Vodárny 3,0 km neznačenou cestou, podél cyklotrasy 613 m
Příbram, Břez.Hory, stadion (rozcestí) 2,0 km podél cyklotrasy 510 m
Pizzeria & Ristorante Atollo (Příbram) 1,3 km bez značení 546 m

Orientační výškový profil trasy

Mapa

Export trasy

Hodnocení uživatelů

Průměrné hodnocení: 0%

Muži: 0% | Ženy: 0% | Rodiče: 0% | Chodec: 0% | Běžec: 0% | Cyklista: 0% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%

Byli jste na tomto místě? Podělte se s ostatními o své zkušenosti:

Trasu zatím nikdo nehodnotil

Vyhledávač tras
Počasí v brdech
Nejnovější hodnocení
V Brdech naplno začíná houbařská sezóna, pozor na pokuty za nelegální vjezd! - 100%

25|4|2024 Karel Urban: Dopravu v Brdech lze rozdělit na období, kdy rostou houby a kdy nerostou houby. První případ pohoda,..

přečíst >>

Aktuální počasí houbám v Brdech zatím stále bohužel nepřeje.. - 40%

25|4|2024 Mgr. Ing. Karel Hron: K vjezdu do CHKO bych si jen stručně dovolil jednu připomínku. Vojáci ve své době dávali časově omezenou..

Challenge 2021 pro vás: zdolej svůj brdský Everest (8.848 m)! - 98%

25|4|2024 Martina Koubová: dobrý den dneska jsem vybrala tento článek

přečíst >>

Poutní místo Svatá hora v Příbrami - 90%

25|4|2024 Martina Koubová : Dobrý den paní Koubová dneska jsem byla na místě Příbram