22|10|2018 - Redakce ObjevBrdy.cz
* Vývoj a pokrok nelze zastavit.. * Elektrokolo nevadí, pořád je to jen vylepšené jízdní kolo. Ale co třeba skútr, elektrovozík nebo čtyřkolka na elektropohon? * Co na to naše zákony a legislativa?
Záchvěv nedávných "ještě letních" dnů, které jsme prožili na konci října v našich Brdech, ukázal na další problém, se kterým se budeme muset jako všichni návštěvníci vypořádat: elektrovozíky, elektročtyřkolky a elektroskútry..
Ale začněme úplně od začátku: dosud tradičním pohybem nejen uvnitř Brd byla zejména pěší chůze, chcete-li turistika. Nepotřebujete nic, než své nohy. Ujitá vzdálenost tak závisí zejména na vašich fyziologických schopnostech a chuti namáhat své svaly.
Výhody: zjednodušeně nepotřebujete žádné "palivo", kromě běžné stravy a dostatečného množství tekutin.
Později se přidalo jízdní kolo. Dostanete se dál a rychleji, než běžnou chůzí. Tato možnost však skýtá první své nevýhody: investice do kola a jeho udržování v provozu schopném stavu (náklady na opotřebené díly a servis). Stále však ještě potřebuje své svaly a díky výdeji energie i poněkud náročnější palivo (zejména cukry).
Až dosud hrála v Brdech turistika a cykloturistika prim, jednalo se o nejrozšířenější pohyb kdekoliv v přírodě, v Brdech i mimo ně. Avšak zlepšující se ekonomická situace (růst mezd), ale hlavně další průmyslový pokrok a vývoj, snížení cen klíčových komodit (elektrobaterií), přináší další možnosti.
Zejména zájem úspěšně obecně cokoliv "prodat", další posun v moderních technologiích a výrobě dopředu nám přináší další a další varianty a možnosti, které byly ještě donedávna nedostupné nebo drahé. Ať již kdysi příliš vysokou cenou anebo nevhodnými technickými parametry.
V r. 2017 přišlo ve velkém do Brd elektrokolo. Skvělá věc, v porovnání s tradičním jízdním kolem, chcete-li tím běžným, šplapacím, věc, která je již poměrně náročná na pořízení (investice cca 25.000,- Kč a více), poněkud náročnější servis, který vás odkazuje téměř výhradně na odborný servis a hlavně mít následně "zdroj", tedy trvale elektrickou energii a baterii pro její uchování a následný pohon. Spolu s elektropohonem výrazně šetříte své síly, pomocník neocenitelný.
V našem redakčním testu jsme si elektrokola velmi pochvalovali a tak tomu i zůstane.
Dostanete se mnohem dál, ještě rychleji, a zejména pro méně výkonné jedince nebo uživatele s handicapem přináší nové možnosti, které by pro ně byly jinak zcela zapovězeny.
Je bez debat však na druhou stranu férově přiznat, že když vám energie v baterii dojde, odpor elektromotorku při běžném šlapání je zkrátka znát a běžné jízdní kolo je najednou opět mnohem výhodnější.
Jenže s tímto elektrorozmachem se ruku v ruce objevil v Brdech další, už zejména pro pěší turisty velmi problémový fenomén. A to nejrůznější elektrovozíky, elektročtyřkolky a elektroskútry.
K tomuto článku nás vyburcovalo nedávné střetnutí s majiteli takových elektrovozíků, kteří si u brdského rozcestí u Pily svým poměrně velmi hlasitým troubením doslova vynucovali svůj rychlejší průjezd.
Byli jsme v místě sami na běžných kolech, ale ta výrazně vyšší rychlost zmíněných elektrovozíků a hluk z troubení, kde nepřipravení pěší museli doslova uskakovat na poslední chvíli nám na místě ukázala, že mnohé problémy společného využití brdských cest (turisté, kočárky x běžná kola a elektrokola x elektrovozíky a elektroskútry x elektročtyřkolky!) nás ještě čekají.
S elektrokoly potíž není. Je to pořád jen vylepšené jízdní kolo..
Jakousi hranicí mezi elektrokolem a jiným dopravním prostředkem (skútr, moped) představuje: rychlost a výkon motoru. Na celém světě existují závazná pravidla, která definují elektrokola podle těchto dvou výše uvedených parametrů.
V Evropské unii, a tedy i u nás, platí již 8 let směrnice „Schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel“ dle metodiky č. 2002/24/EC, která vyjímá "vozidla" s výkonem motoru do 250 W a s rychlostí do (!) 25 km/h z povinnosti provádění tzv. typových zkoušek. V praxi to znamená, že tato vozidla nemusí absolvovat před uvedením na trh jakékoliv řádné zkušební testy. Každý výrobce si tak vyrobí a distribuuje na trh to, co uzná za vhodné.
A naopak platí pro vše ostatní, co je schopno jet rychleji více než 25 km/h; nebo co má vyšší výkon motoru než 250 W, nesmí být provozováno (!) jako elektrokolo a spadá pod stejná pravidla jako běžné motocykly a skútry.
Řidiči takových dopravních prostředků (byť mají elektropohon) pak potřebují příslušné řidičské oprávnění, musí být vybaveni náležitými ochrannými pomůckami (např. certifikovanou přilbou), jejich dopravní prostředek musí být opatřen řádnou registrační značkou a musejí mít také uzavřeno zákonné pojištění krytí všech škod, způsobených jeho provozem (tzv. Povinné ručení).
Avšak to naše Česko má opět svou tradiční zajímavost: příloha č. 13 „Technické požadavky na jízdní kola, potahová vozidla a ruční vozíky“ k vyhlášce č. 341/2002 Sb. „O schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích“ hovoří o možnosti přestavby, tj. umístění přídavného pohonu/motoru do výkonu 1 kW (1 000 W) na běžná jízdní kola. Pozor! Pro elektrokola je však toto nařízení zcela vyloučeno a v případě nehody nese majitel takto upraveného kola plnou trestně právní odpovědnost.
Jenže: co nejrůznější elektrovozíky? Elektročtyřkolky, skútry? Jak to s nimi je?
Tedy shrňme to: elektro věci (vozíky, skútry, kola, čtyřkolky) jsou limitovány výkonem max. 250 W a rychlostí 25 km/hod. Pro ty silnější pak platí náročnější pravidla, registrace a podmínky.
Co je potíž je to, že elektrovozík již nemá vzhled a šířku běžného kola, ale je to již regulérní tří nebo čtyřkolový vozík, tedy mnohem širší rozměr. To samé elektročtyřkolka: na mnohých úzkých brdských cestách v kombinaci s vyšší rychlostí a mnohem pomalejšími chodci a turisty budoucí problém a potíž.
Pravděpodobně až první vážná nehoda ukáže, co lze v CHKO provozovat a za jakých podmínek. Uvnitř CHKO tak může regulérně přibýt i zcela nové dopravní značení, jaké známe z běžných silnic. Zajímavé bude také sledovat, jak Policie ČR, která jako jediná může provádět technickou kontrolu vozidla bude zjišťovat, jaký výkon a rychlost jsou tato nejrůznější hejblata možná vyvinout a do jaké kategorie tedy spadají.
Dopravně bezpečnostní akce v Brdech by tak byla asi raritou, ale nečinost celkově se musí později zákonitě vymstít. Zbývá dodat, že snad u toho nikdo nezemře, dvojnásob jakékoliv malé dítě či děti, které neumí předvídat hrozící "tiché" nebezpečí.
A jsme opět na začátku: bude to hlasité výstražné troubení klaksonem v Brdech nutností???
A co na to brdská zvěř a co na to ostatní, pomalejší návštěvníci? Co na to lidé, kteří milují Brdy pro svůj klid a ticho?
Dovětek redakce: rádi si přečteme váš názor k této věci, můžete jak k článku přímo na našem portálu, tak v diskusi na našem i sdíleném FB účtu.
Muži: 90% | Ženy: 0% | Rodiče: 0% | Chodec: 100% | Běžec: 0% | Cyklista: 80% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%
Jsem pro zákaz vjezdu dvoustopých vozidel,tedy i vozíků a tříkolek.Začne to různými vozíky a za za chvíli se po Brdech budou prohánět motorky a auta.Děkuji,to opravdu nechci!
Miloslave, je to tak, bohužel. Je zde krásně vidět, jak technologie skutečně letí dopředu, zatímco legislativa velmi zaostává.. Kde není žalobce není ani soudce, tedy opravdu se čeká, až se stane neštěstí? Je to zbytečné, avšak objem i velikost všelijakých hejblat v Brdech se neutěšeně zvětšuje, bohužel. Zatím jsme jediní, kdo na to upozorňuje.
Zákaz vjezdu dvoustopých vozidel by vyřešil jen čtyřkolky, ne však elektroskútry, a ty jezdí klidně čtyřicítkou. Naopak "skútříky" pro špatně pohyblivé mají 3 nebo 4 kola, ale rychlost omezenou do těch cca 20-25 km/h. Těm budiž přáno. Navíc jejich malá kolečka je pustí jenom na pěkné a široké povrchy. Tak to chce nějaký lepší nápad. Ostatně supercyklista řítící se cestičkou padákem dolů mne pocitově ohrožuje víc jako čtyřkolkář na silničce k Mariině pramenu. Moná se spolehnout na zdravý rozum? A na to, že výkonnější stroje se klasifikují jako motorová vozidla, ať žerou elektřinu nebo benzín (a musíte mít řidičák, schválení, prohlídky, jak je v článku správně popsáno).
Vážení, poněkud nepřesně popisujete co je považováno za elektrokolo, zvláště pak pokud jde o "jízdní kolo s pomocným motorem" a jeho limity (1kW). Pročtěte si prosím Metodický pokyn Ministerstva dopravy, kde je problematika podrobně rozebraná. Viz např zde: https://www.4komfort.cz/clanky-2/metodicky-pokyn-k-pouzivani-elektrokol--elektrobezek-a-podobnych/ P.S. Prodávaná elektrokola mají vesměs proveden zásah do nosných částí - aby bylo možno instalovat např. středový motor, či vestavěnou baterku - a byla by tedy podle platných předpisů považována za motocykl. Proto jim byla udělena unijní vyjímka a při splnění předepsaných podmínek jsou považována za "jízdní kola".
12|12|2024 Jan: Po nalezení této trasy vhodné pro kočárky jsme se s rodinou a malým miminkem nadšeně vydali po lesní..
12|12|2024 Radomil Šukač: Nejhoršī