Inzerce

TRASA PM10: Z Příbrami na panorama Šumavy a Brd v okolí Vojny

Vydejme se z Příbrami na podbrdskou vycházku kolem krásných skalisek až pod vrchol Vojna. Na jeho úpatí se naskýtají fantastické výhledy na krásná pohoří Šumavy a Brd. Stojí to za to!

Vydejme se z Příbrami na podbrdskou vycházku kolem krásných skalisek pod vrchol Vojna. Na jeho úpatí se naskýtají fantastické výhledy na krásná pohoří Šumavy a Brd. Stojí to za to!

Lesní pás Brd a vrchol Vojna je přerušen "údolím" Příbrami, Bohutína a Narysova. Právě i procházka lesem Vojny Vás svou podobností nepřímo do Brd přenese. Samotné geologické podloží je zde také ještě shodné, tedy ze starších prvohor. Avšak pár stovek metrů východněji již nepřehlédnutelné haldy z uranové těžby poukazují na zásadní geologickou změnu. Detail nechme na odbornících, kde jinde, než v Příbrami načerpat patřičné informace.

Vraťme se tak k našemu výletu. Cílem je vrchol Vojna. Popravdě řečeno, tentokrát nesměřujeme přímo na vrchol. Ten však může být bonus, rozhodnutí je čistě na Vás. K samotnému vrcholu lze využít také trasu Z PŘÍBRAMI AŽ NA VRCHOL PODBRDSKÉ VOJNY (667 M). Dnes si však vystačíme s úpatím Vojny, kde se nacházejí výhledy do české krajiny, o které je rozhodně škoda se ochudit. Dále na Vás čeká jeden z mála tajemných čarověníků.

Foto: Hynek Harvánek  - výhled na Šumavu (nám počasí nepřálo, ale jinak to stojí za to :-) aktualizujeme)

Na jihovýchodní části Vojny zaberete jedním pohledem blízké okolí Narysova, Březnice a Rožmitálu pod Třemšínem.  Avšak za vhodného počasí Váš pohled pozvedne panorama Šumavy. Jistě poznáte jak Novohradské hory, Kleť, Boubín, či doutnající komíny jaderné elektrárny Temelín.

Naopak západní pata Vojny před Vámi rozprostře Brdy ve své plné kráse. Záleží, kam popojdete, ale je zde možnost z jednoho místa shlédnout Brdy od Třemšína, přes Prahu, Brdce, Zavírku, Třemošnou, Tok až k Brdě. Stačí si vzít rám starého obrazu, dát jej před sebe a krásnější obraz nikdo nenamaluje.

Foto: Hynek Harvánek - výhled na Brdy

Pojďme se vydat na cestu

Mohu Vás předem potěšit, není nikterak náročná. Velká část vede po turistickém značení a s dětmi si tak uděláte parádní výlet.

Start jsme zvolili na Drkolnově, v ulici Šachetní. Výhodou jsou autobusové zastávky jak MHD, tak spojů směrů Dobříš - Praha. Postačí se pak vydat ulicí Nad Štolou kolem místních garáží. Po 500 m na malé křižovatce narazíte na  značku. A modrá je dobrá, proto z ní nespusťte zrak. Další 3,7 km bude Vaším průvodcem.

Cestou ještě v Příbrami Vás v ulici V Aleji provede kolem statku, kde pobýval J. A. Alis. Což byl hutní mistr a později horní rada. V 70letech 18. století se úspěšně zapsal do historie zdejších dolů. Přinesl například zakládání dolů s hlavní svislou těžní jámou.

Pozvolna začnete stoupat mezi poslední výstavbou v Příbrami. Za polem již vstupujete do lesního porostu, který Vás bude doprovázet až do cíle.  Avšak nespěchejme, pojďme si výlet zpestřit. Co říkáte?! Po chvilce minete po levé straně stavení a blížíte se k obci Žežice, respektive k části Beránky. Než k dalším stavením dorazíte, hlídejte si lesní, strmější odbočku doprava. Opravdu nyní doporučujeme sejít z modré. Vyšlápněte těch pár metrů lesem na hřeben táhlého vrcholu. Na něm se dejte vpravo a již po pár metrech doslova narazíte na krásný skalní útvar z kambrického pískovce. K místu vede z okolí popřípadě více lesních pěšin. Až se pokocháte a to i výhledem na Brdy, vraťte se stejnou cestou zpět a pokračujte opět po   .

Foto: Hyne Harvánek - skalní útvar Žežice - Beránky

Projděte Beránky, kde se doporučujeme na jejich konci otočit. Spatříte Svatou Horu a část Příbrami jako na dlani. Pokračujte přes rozcestí Nad Žežicemi až k malé vísce Vojna. Ano, je to tak. Jsme již na dosah našich cílů. Zde však pozor! Nepokračujte již po modré, ale po pravé cestě lemující les a obec.

Postupně se Vám odkryje pohled na haldy z dolů kolem Lešetic, tedy i nechvalně proslulého lágru Vojna. Pole, kolem kterého posléze pokračujete, končí krásnou hradbou dubového porostu. To je náš první cíl. Jste již na místě? Asi netřeba dalšího komentáře. Odpočiňte a kochejte se. První vyhlídkové místo jste právě zdolali. že je to krás!

Foto: Hynek Harvánek

Pojďme k dalšímu cíly a to čarověníku, o kterém jsme psali zde. Nutno dodat, že nemůžeme garantovat jak počasí pro výhled, tak zda bude čarověník ještě na místě. Současně v okolí celé Vojny a pak především na samotném vrcholu, nepřehlédnete kůrovcové řádění. Doufejme, že včasný zákrok neudělá z vrcholu holý vrch.

Vraťte se asi 70 m zpět na rozcestí a zvolte cestu vpravo. Pokračujte 400 m, kde se cesta stáčí pravotočivě. V těchto místech si začněte hlídat pravou pěšinu, která vede až na vrchol Vojny. Nás však zajímá cca 30 m, kde se po levé straně nachází onen čarověník. Není nikterak výrazný, ale stojí za návštěvu. GPS: 49.6396769N, 13.9833319E.

Zda se vydáte dále na vrchol, je jen na Vás. Je možné probrouzdat jeho 3 vrcholy postupně se svažující k jihozápadní straně. Vrchol Vojna není prostě jen obyčejný kopec. Ať již z vrcholu, nebo pokračováním po hlavní cestě kolem vrcholu se dostanete na západní patu Vojny. Zde se nebojte odbočit do lesa, směrem dolů k prosvítající pastvině. Tu, jednoduše neminete. A tím nepřijdete o poslední cíl naší trasy a to výhled na Brdy. Toto místo je fascinující, opět netřeba slov.

Sestup z vrcholu Vojny na výhled na Brdy. V 1/2 cesty popřípadě cesta, na kterou dorazíte nevidá-li te se na vrchol.

A pelášíme domů. Vpravo Vás cesta podél pastviny dovede na "Y" rozcestí. Pokračujte rovně dalších 250 m, kde se napojíte na nám již dobře známou   trasu. Můžete se pomalu vrátit domů stejným způsobem po modré. Ale doporučujeme na rozcestí „Nad Žežicemi“ změnit na chvilku směr po . Dorazíte na rozcestí "Nad Struhami" – kde narazíte na pozůstatky dávného báňsko vodního díla. Tedy kanálu, který dodával vodu z Pilské a Lázské nádrže až do dolů na Březových horách. Na rozcestí se však dejte opět po  é která Vás již bez problému dovede do místa stratu dnešního výletu.

Závěrm doplníme, některá místa (čarověník, výhled na Brdy) nelze v mapových podkladech zahrnout do vyznačení trasy. Proto mama v těchto místech neodpovídá plně popisu trasy.

Jaké to bylo? Podělte se s námi!

(hyh)

Parametry trasy

Číslo trasy PM10
Určeno pro: chodce, běžce, cyklisty, běžkaře
Délka trasy: 9,6 km okruh okruh
Startovací a cílový bod trasy: Drkolnov, Šachetní ul. (zastávka BUS)
Orientační čas: chodec 170 min., běžec 100 min., cyklista 45 min., běžkař 120 min.
Značení trasy: po Modré značce, po Žluté značce, neznačenou cestou
Povrch: 15% asfalt, 80% lesní cesty a šotolina
Obtížnost: B - mírně obtížné  (O obtížnostech)
Vhodné pro děti: Ano

Fotogalerie

Zobrazit další foto..

Občerstvení

NÁŠ TIP:   Pizzeria & Ristorante Atollo (Příbram) 1,2 km z místa: Drkolnov, Šachetní ul. (zastávka BUS)
NÁŠ TIP:   Restaurace Pivovar Podlesí 1,8 km z místa: Drkolnov, Šachetní ul. (zastávka BUS)
Hospoda Na Hřišti (Bohutín) 3 km z místa: Horní Struhy, turistické rozcestí

Vojna - Brdské panorama 0,3 km neznačenou cestou 627 m
Nad Žežicemi, turistické rozcestí 0,6 km po Modré značce 592 m
Horní Struhy, turistické rozcestí 1,4 km po Žluté značce 563 m
Drkolnov, Šachetní ul. (zastávka BUS) 2,0 km po Modré značce, neznačenou cestou 544 m

Orientační výškový profil trasy

Mapa

Export trasy

Hodnocení uživatelů

Průměrné hodnocení: 100%

Muži: 100% | Ženy: 0% | Rodiče: 0% | Chodec: 100% | Běžec: 0% | Cyklista: 0% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%

Byli jste na tomto místě? Podělte se s ostatními o své zkušenosti:

Fanda | | Muž | Chodec

Dnes bylo krásně, vyrazil jsem a povedlo se. Nečekal jsem, že mám kousek od domu takovou parádu. Díky!

Petr | | Muž

16°
Nejnovější hodnocení
TRASA PM9: Z Příbrami až na vrchol podbrdské Vojny (667 m) - 100%

25|9|2018 pavel: Připojím ještě informaci, že vrchol Vojny je nejvyšším bodem třetího z podcelků Brdské vrchoviny, který..

přečíst >>

Socha brdského ducha Fabiána dnes slavnostně odhalena.. - 100%

25|9|2018 Marek: Pan Fišer přijel, sdělil panu Švendovi a dalším přístojícím, že má zakázáno se zúčastnit slavnostního..

TRASA PM9: Z Příbrami až na vrchol podbrdské Vojny (667 m) - 100%

25|9|2018 Natka: Skvělý výlet. To jsme si s detmi daly :D Ale krásné. V okolí jsme navštívili jiz spoustu stezek a památek,..